Rok Szkoły w Ruchu

 

Rok Szkoły w Ruchu

opis zadań do obszaru 1

Wychowanie fizyczne – zajęcia edukacyjne (szkoła)/ zajęcia organizowane w ramach podstawy programowej wychowania przedszkolnego (przedszkole) (obszar nr 1)

Zadanie dla nauczycieli wychowania fizycznego i nauczycieli edukacji przedszkolnej: Przekazanie udokumentowanych przykładów dobrych praktyk szkoły lub przedszkola związanych z aktywnością fizyczną społeczności szkolnej/przedszkolnej, które dowodzą, że lekcje WF/aktywne zajęcia wychowania przedszkolnego mogą być ciekawe i atrakcyjne; napisanie dwóch scenariuszy zajęć WF/aktywnych zajęć wychowania przedszkolnego (foto, wideo, opis, scenariusz zajęć);

KONSPEKT ZAJĘĆ – Wycieczka do lasu

02.10.2013r dzieci z oddziałów przedszkolnych (grupa 5 i 6 latków) wraz z uczniami klasy 3 wybrali się na wycieczkę edukacyjno sportową do nadmorskiej miejscowości Dźwirzyno. Celem wycieczki było zapoznanie dzieci ze środowiskiem leśnym, obserwacja przyrody oraz pokazanie jak aktywnie spędzać czas wolny na świeżym powietrzu. W czasie pobytu nad morzem zorganizowane zostały zawody sportowe.

Temat: Witamy jesień. Warsztaty ekologiczne w terenie.

Miejsce – Dźwirzyno – Park Nadmorski i plaża

Wiek uczestników – Oddział Przedszkolny i klasa 3

Ilość – 36 osób

Czas – 90 min

Cele – dzieci potrafią prawidłowo zachować się w lesie, na plaży szanując środowisko naturalne. Dostrzegają zmiany w wyglądzie drzew i krzewów, potrafią rozpoznać niektóre rośliny i drzewa. Prawidłowo segregują odpady oraz rozumieją pojęcie recyklingu. Znają zasady bezpieczeństwa oraz rozumieją znaczenie ruchu na świeżym powietrzu.

Temat: Witamy jesień

Tok lekcji

Zadania

Czas

Uwagi org – metod.

Część 1

Organizacja grupy

Wymarsz do parku

Przejście na plażę –

Ponowna organizacja grupy

Rozgrzewka w zabawie

Zbiórka grupy, podanie zadań lekcji, sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć. Omówienie tematu zajęć

Przejście na teren parku nadmorskiego

Podział na 3 grupy klasowe

1. „Wyprawa po ciszę” – spacer po lesie

Dzieci gęsiego idą w całkowitej ciszy. Wsłuchują się w odgłosy lasu i próbują je zapamiętać. Następnie na koniec próbują wymienić zapamiętane odgłosy.

2. Podczas spaceru dzieci obserwują krajobraz zwracając uwagę na wygląd drzew, krzewów i barwy liści. Następnie n-l rozdaje dzieciom kartki w kolorach- czerwony,żółty, brązowy, zielony. Dzieci podchodząc do drzew i krzewów dopasowują odpowiednie kolory kartki. Na zakończenie n-l omawia dlaczego nie wolno zrywać gałęzi, zbierać grzybów itp.

3. „Leśni artyści” – prace plastyczne z wykorzystaniem natury. Uczniowie rozglądają się dookoła i z tego co znaleźli na ziemi próbują utworzyć własne dzieła. Na koniec omawiają swoje prace w gronie klasowym

4. Omówienie dotychczasowych zadań i wymarsz na plażę

5. Zbiórka grupy, omówienie nowych zadań sportowych oraz zasad bezpieczeństwa nad wodą.

6. Zabawa „ Ranny berek” – troje uczniów ma berka (szarfy). Biegają za pozostałymi. Jeśli kogoś dogonią, uciekający trzyma się za „ranne” miejsce i ucieka dalej.

7. W trzech rzędach uczniowie przebiegają do wyznaczonego miejsca wykonując –

– bieg przodem z uniesionymi RR

– bieg tyłem z klaśnięciem w przód i tył

– cwał bokiem z zamachem RR

– pajacyki w miejscu

– przejścia na czworakach

– zabawy z mocowaniem

8. Konkurencje sportowe –

– wyścigi w tłumie

– „Walki Kogutów”

– „Dentysta”

– „ Król Sprinterów”

– konkurs na najdalszy skok

Ćwiczenia rozciągające mm RR T NN i ćwiczenia oddechowe

10 min

10 min

10 min

10 min

5 min

15 min

20 min

5 min

Dwuszereg

W luźnej gromadce, twarzą do n-la w parach

Każda grupa z własnym wychowawcą

Nauczyciel umawia się z dziećmi, że w czasie 10 min nikt nie zakłóci ciszy.

W luźnej gromadce, w pobliżu N-la

Wszyscy u oraz wychowawcy w zwartej grupie przechodzą z parku nadmorskiego na plaże.

W luźnej gromadce blisko N-li twarzą do nich.

Uczniowie biegają w trzech rzędach – jeden rząd za drugim – o wyznaczonego miejsca i z powrotem.

Uczniowie ustawieni w luźnej gromadce

Część 3

Zbiórka w dwuszeregu Sprawdzenie stanu grupy, krótkie omówienie zajęć, wyróżnienie najlepiej ćwiczących, wyprowadzenie uczniów do autobusu.

10 min

Dwuszereg

Link do strony internetowej –  http://spczernin.pl/wycieczka-do-lasu/

KONSPEKT ZAJĘĆ – Gimnastyka z Misiem.

Celem zajęć było ukazanie najmłodszym ćwiczącym dzieciom z oddziału przedszkolnego, że gimnastyka nie musi być nudna. Każde dziecko przynieść miało na zajęcia swojego ulubionego pluszaka, który będzie ćwiczył razem z nim. Zajęcia były przeprowadzone w miłej atmosferze na podbudowie zabaw. Podczas zajęć uczestnicy uczyli się podstawowych ćwiczeń korekcyjnych oraz przyjmowania prawidłowej postawy ciała.

Temat: Ćwiczenia gimnastyczne z pluszakiem.

Zadania szczegółowe –

  • umiejętności – nauka prawidłowej postawy ciała, nauka prawidłowego oddechu podczas ćwiczeń, rozciąganie mm ciała

  • psychomotoryka – wzmacnianie gorsetu mięśniowego, kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej

  • wiadomości – stosowanie zasad bezpieczeństwa w czasie zajęć

  • działania wychowawcze – umiejętność współpracy w zespołach

  • ścieżki edukacyjne – edukacja prozdrowotna- ćwiczeni dnia codziennego i higiena osobista

Miejsce – Sala gimnastyczna SP Czernin

Klasa – Oddział Przedszkolny

Ilość osób – 25

Czas – 45 min

Pomoce; własne pluszowe zabawki, gwizdek.

Temat: Ćwiczenia gimnastyczne z misiem pluszowym

Tok lekcji

Zadania

Czas

Uwagi org – metod.

Część 1

Organizacja grupy

Rozgrzewka

Zbiórka grupy, podanie zadań lekcji, sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć

P. W. – stojąc w rozkroku;

– skręty głową w prawo i w lewo

– skłony głowy w przód i w tył

– krążenia RR w przód z równoczesnym biegiem w miejscu

– krążenia RR w tył z równoczesnym podskokiem

– opad T w przód i klaśnięcie za plecami

– krążenia nadgarstków

– krążenia bioder w prawo i w lewo

– pajacyki

– skłony T w przód i w tył

– skłony T w prawo i w lewo

P.W – stojąc w rozkroku RR wyprostowane przed sobą ;

– przysiady

– przenoszenie ciężaru ciała z nogi na nogę z równoczesnym podskokiem

15 min

2 min

10 min

Dwuszereg

w luźnej gromadce, twarzą do n-la

uczniowie ćwiczą i pokazują ćwiczenia na własnej zabawce.

Rozgrzewka w zabawie

Zabawa „ Berek z misiem” – troje uczniów ma berka (misia). Biegają za pozostałymi. Jeśli kogoś dogonią, przekazują mu berka (misia)

3 min

Metoda zabawowa klasyczna

Część 2

1. Doskonalenie podstawowych czynności ruchowych ;

– poruszamy się przodem, tyłem, bokiem ;

w marszu

w biegu

w podskokach

– podajemy misia z RR do RR :

nad głową

dookoła bioder

dookoła kolan

dookoła stóp

– podrzuty misia do góry i złapanie ;

bezpośrednio po wyrzucie

po wcześniejszym klaśnięciu w dłonie

po wcześniejszym przysiadzie

– poruszanie się po sali w pozycji wyprostowanej w różnych kierunkach

– poruszanie się po sali na czworaka ;

przodem (miś na plecach)

tyłem (miś na brzuchu)

-zabawa „Baba Jaga Patrzy”

– zabawa „ Skaczące misie” –

uczniowie stoją w szeregach. Na sygnał nauczyciela wyskakują do góry z głębokiego przysiadu, starając się wylądować jak najdalej. Wygrywa rząd, który pierwszy dotrze do wyznaczonego miejsca.

– zabawa „Poszukiwacze” – uczniowie w czwórkach. Jeden wrzuca misia za siebie , współćwiczący nurkując między NN przechodząc przez tzw. tunel. Następnie zmiana ról.

Zabawa „ Wyrywanie misia”- uczniowie z zabawkami siadają w kole. Wyznaczony uczeń na sygnał prowadzącego zaczyna „wyrywać misie” z uścisku współćwiczących. Zabawa na czas i ze zmianą osób wyrywających.

Konkurs – uczniowie próbują zadać swoim misiom po 1 ćwiczeniu zapamiętanym z zajęć lub według własnego uznania prezentując je dla a współćwiczących

30 min

12 min

12 min

6 min

Metoda zadaniowa ścisła

Metoda zadaniowa ścisła

Metoda zadaniowa ścisła

Metoda zadaniowa ścisła

Metoda zadaniowa ścisła

Metoda zadaniowa ścisła

Metoda zadaniowa ścisła

Metoda bezpośredniej celowości ruchu

Część 3

Uczniowie próbują zdmuchnąć leżącego na podłodze misia – ćwiczenie w klęku

Zbiórka w dwuszeregu Sprawdzenie stanu grupy, krótkie omówienie zajęć, wyróżnienie najlepiej ćwiczących, wyprowadzenie uczniów do szatni i po uprzednim sprzątnięciu sprzętu.

3 min

2 min

1 min

Metoda bezpośredniej celowości ruchu

Zbiórka w dwuszeregu

Link do strony;

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=246500598856419&set=pcb.246501478856331&type=1&theater

KONSPEKT ZAJĘĆ – Balonowy w-f

Zajęcia były wprowadzeniem do siatkówki. Uczniowie zamiast piłki do siatkówki, otrzymali do ćwiczeń balony,piłkę koszykową, nożną oraz piłkę lekarską. Miało to na celu ukazanie alternatywnych przyrządów do nauki podstaw siatkówki

Temat: Wprowadzenie do siatkówki.

Zadania szczegółowe –

  • umiejętności – nauka prawidłowej pozycji odbicia sposobem górnym, nauka prawidłowego odbicia sposobem górnym

  • psychomotoryka – wzmacnianie gorsetu mięśniowego, kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozwijanie cech motorycznych poprzez ćwiczenia specjalistyczne

  • wiadomości – stosowanie zasad bezpieczeństwa w czasie zajęć, alternatywne przybory do ćwiczeń, zapoznanie się przepisami w piłce siatkowej

  • działania wychowawcze – umiejętność współpracy w zespołach, pomoc koleżeńska przy ćwiczeniach

  • ścieżki edukacyjne – edukacja prozdrowotna- higiena osobista

Miejsce – Sala gimnastyczna SP Czernin

Klasa – 4

Ilość osób – 17

Czas – 45 min

Pomoce; balony,piłki do piłki nożnej, koszykówki, piłki lekarskie, gwizdek.

Temat: Balonowy w-f

Tok lekcji

Zadania

Czas

Uwagi org – metod.

Część 1

Organizacja grupy

Rozgrzewka

Zbiórka grupy, podanie zadań lekcji, sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć

Omówienie prawidłowej postawy siatkarskiej

Zabawa ożywiająca – „Skuwany w kole”

Bieg dookoła sali, jedno okrążenie w szybkim tempie, drugie okrążenie w tempie wolnym.

Lekki trucht z krążeniem RR w przód i w tył, z wymachami RR naprzemianstronnie.

W miejscu wykonują skip A i skip C

W staniu chwyt za jedną stopę, utrzymujemy równowagę. Zmiana nogi

W staniu skłony T w przód z pogłębieniem

W staniu skrętoskłony RP do NL i RL do np.

W parach leżenie tyłem stopy splecione, u. Wykonują brzuszki

W parach zabawa z mocowanie „Walka kogutów”

W podporze przodem u wykonują wspięcia na palcach (15s)

W parach jeden ćwiczący wykonuje klęk podparty, drugi wykonuje przeskok przez niego obunóż. Zmiana

15 min

2 min

Dwuszereg

Pierwszy szereg tworzy zew.koło, drugi tworzy grupkę wew koła. Obwodowi poprzez podania próbują skuć osoby będące w środku. Liczy się liczba zbitych. Następnie zmiana.

w luźnej gromadce, twarzą do n-la

ustawieni w parach

Część 2

1 N-l pokazuje sposób ułożenia dłoni na balonie, oraz sposób odbijania sposobem górnym. Zwraca uwagę na odbicie opuszkami palców a nie całymi dłońmi.

2. U siedzą w siadzie skrzyżnym, w odległości 2 m od siebie ustawiają balon na dłoniach i rzucają do siebie.

3. U. W klęku prostym, ułożenie balonu na dłoniach i próba odbicia nad głową. Następnie wykonują 10 uproszczonych pompek ( 1 po każdym odbiciu)

4. W parach odbijamy balon do siebie, próbując zachować ciągłość odbić.

5. „Kartofel”

osoby w kole próbują odbijać sposobem górnym balon. Osoba źle odbijająca wchodzi do środka, może się wybawić łapiąc piłkę odbijającą się po okręgu

20 min

U stoją w parach, każdy ma balon,

Zmian balona na piłki w kolejności p.nożna, p. koszykowa, p. lekarska

Dłonie tworzą koszyczek, N-l koryguje

zmian piłki j/w

Zmiana piłki j/w

N-l przypomina ułożenie dłoni i koryguje błędy. Zwraca uwagę na pracę NN przy odbiciach.

Piłka do p. siatkowej

Część 3

Osoby stoją w trzech grupach. Tworząc koło. Jedna osoba stoi tyłem do grupy. Któraś osoba chowa się. Zgadujący próbuje odgadnąć kogo nie ma.

Omówienie zajęć

Omówienie błędów i pochwały

Zebranie sprzętu

Pożegnanie grupy

7 min

3 min

Piłka do piłki siatkowej

Uczniowie stają w luźnej gromadce

Link do strony;

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=261399397366539&set=a.211330512373428.1073741846.100004894411391&type=1&theater

Rok Szkoły w Ruchu

opis zadań do obszaru 2

Wychowanie fizyczne – alternatywne formy realizacji zajęć wychowania fizycznego (obszar nr 2)

Zadanie dla nauczycieli wychowania fizycznego: Napisanie dwóch scenariuszy zajęć alternatywnych (zajęć sportowych, sprawnościowo-zdrowotnych, tanecznych lub z zakresu aktywnej turystyki itp.) wraz z dokumentacją foto/wideo z ich realizacji na lekcji wychowania fizycznego;

  • Zajęcia na basenie

By zachęcić uczniów do nieco innego ruchu nauczyciel wychowania fizycznego zaproponował i przeprowadził uczniom dwie alternatywne zajęcia wychowania fizycznego.

Konspekt lekcji – PŁYWANIE

zadanie główne (temat lekcji) – Zabawy i gry ruchowe w wodzie. Ćwiczenia oswajające z wodą.

Zadania szczegółowe –

  • umiejętności – nauka otwierania oczu pod wodą, oddychania w wodzie, poruszania się w środowisku wodnym, doskonalenie zanurzania głowy do wody.

  • psychomotoryka – wzmacnianie gorsetu mięśniowego, kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej

  • wiadomości – stosowanie zasad bezpieczeństwa w czasie zajęć w wodzie i nad nią

  • działania wychowawcze – umiejętność współpracy w zespołach

  • ścieżki edukacyjne – edukacja prozdrowotna- higiena osobista

Miejsce – Kryta pływalnia MOSIR Milenium w Kołobrzegu

Klasa – 4-6

Ilość osób – 20

Czas – 45 min

Pomoce; deski do pływania, 10 krążków, 6 zabawek,piłka, dwa koła ratunkowe, gwizdek.

Temat: Gry i zabawy w wodzie – oswajanie z wodą.

Tok lekcji

Zadania

Czas

Uwagi org – metod.

Część 1

Organizacja grupy

Rozgrzewka na lądzie

Zbiórka grupy, podanie zadań lekcji, sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć

P. W. – stojąc w rozkroku;

– skręty głową w prawo i w lewo

– skłony głowy w przód i w tył

– krążenia RR w przód z równoczesnym ugięciem NN

– krążenia RR w tył z równoczesnym ugięciem NN

– opad T w przód i wymachy RR na boki

– krążenia nadgarstków

– krążenia bioder w prawo i w lewo

– krążenia kolan w prawo i w lewo

– skłony T w przód i w tył

– skłony T w prawo i w lewo

P.W – stojąc w rozkroku RR wyprostowane przed sobą ;

– przysiady

– przenoszenie ciężaru ciała z nogi na nogę z równoczesnym wspięciem na palce stopy

11 min

2 min

ćw.

x 8

powt.

Dwuszereg

w luźnej gromadce, twarzą do n-la

Rozgrzewka w wodzie

Zabawa „ Berek z deską” – troje uczniów ma berka (deskę). Biegają za pozostałymi. Jeśli kogoś dogonią, przekazują mu berka (deskę)

Gra uproszczona „Piłka woda”

uczniowie podzieleni na dwa zespoły. Wygrywa zespół, który w określonym czasie zdobędzie więcej bramek.

1 min

2 min

Uczniowie idą pod prysznice. Wchodzą do basenu rekreacyjnego.

Metoda zabawowa klasyczna

metoda zabawowa klasyczna

Część 2

1. Doskonalenie podstawowych czynności ruchowych w środowisku wodnym ( poruszanie się w wodzie);

– poruszamy się przodem, tyłem, bokiem na drugi koniec basenu ;

w marszu

w biegu

w podskokach

Zabawa „ Spłoszeni ludzie” – na sygnał nauczyciela ćwiczący jak najszybciej starają się dobiec do wyznaczonego miejsca

2. Doskonalenie zanurzania głowy do wody;

– na sygnał nauczyciela uderzając dłońmi w wodę staramy się ochlapać współćwiczącego.

– j/w -uczniowie stoją w kole. Na sygnał prowadzącego wszyscy wszystkich ochlapują wodą.

Gra „ Skaczące pstrągi” –

uczniowie stoją w szeregach. Na sygnał nauczyciela wyskakują z wody z głębokiego przysiadu, starając się wylądować jak najdalej. Wygrywa rząd, który pierwszy dotrze do wyznaczonego miejsca.

3. Nauka otwierania oczu pod wodą.

Zabawa „Telewizor” – uczniowie na sygnał nauczyciela zanurzają głowy i patrzą pod wodą na ścianę, obserwując jaki przedmiot zostanie zanurzony przez prowadzącego.

Zabawa „Poławiacze pereł” – uczniowie w parach. Jeden wrzuca krążek do wody, współćwiczący nurkując wyławia. Następnie zmiana ról.

Zabawa „ Liczenie palców” – uczniowie stoją naprzeciwko siebie. Jeden z uczniów zanurza się i otwiera oczy. Jego partner pokazuje na palcach zanurzonej ręki dowolną liczbę, którą należy odczytać. W zabawie uczniowie ćwiczą na zmianę.

Nauka oddychania w wodzie;

Zabawa „Fala” – uczniowie stoją naprzeciwko siebie. Zanurzając się w wodzie po brodę, stoją w odległości pół metra. Dmuchają w wodę tak, aby fala zalewała twarz współćwiczącego

Zabawa „ Gorące ubieranie”

– uczniowie na sygnał prowadzącego zanurzają się do wody i naśladują ubieranie się z jednoczesnym powolnym wypuszczaniem powietrza do wody, którego pęcherzyki przypominają gotującą się wodę.

Konkurs – uczniowie z deskami odbijają się od dna basenu „ślizgają” się po wodzie z jednoczesnym zanurzeniem głowy i wydechem powierza. Zadanie polega na tym,który uczeń dopłynie najdalej przy określonej liczbie odbić

30 min

7 min

7 min

8 min

8 min

Metoda zadaniowa ścisła

Metoda zadaniowa ścisła

Metoda zadaniowa ścisła

Metoda zadaniowa ścisła

Metoda zadaniowa ścisła

Metoda zadaniowa ścisła

Metoda zadaniowa ścisła

Metoda bezpośredniej celowości ruchu

Metoda bezpośredniej celowości ruchu

Metoda zabawowa

Część 3

Uczniowie zaczepiają NN o brzeg basenu i leżą na grzbiecie – oddychają.

Zbiórka w dwuszeregu na brzegu basenu. Sprawdzenie stanu grupy, krótkie omówienie zajęć, wyróżnienie najlepiej ćwiczących, wyprowadzenie uczniów do szatni i pod prysznic po uprzednim sprzątnięciu sprzętu.

3 min

2 min

1 min

Metoda bezpośredniej celowości ruchu

Zbiórka w dwuszeregu

Link do strony;

http://spczernin.pl/alternatywna-lekcja-wychowania-fizycznego/

Konspekt lekcji – Gra w kręgle

Organizacja tej alternatywnej lekcji miała na celu przybliżenie uczniom nieco innej formy rywalizacji sportowej, różniącej się od tych, które już znają. Jednocześnie pokazanie jak aktywnie spędzać czas wolny.

zadanie główne (temat lekcji) – Nauka zasad gry w kręgle.

Zadania szczegółowe –

  • umiejętności – nauka poruszania się podczas rzutu, nauka i doskonalenie rzutu, gra szkolna w kręgle

  • psychomotoryka – wzmacnianie gorsetu mięśniowego, kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej

  • wiadomości – stosowanie zasad bezpieczeństwa w czasie zajęć na kręgielni, poznanie zasad gry

  • działania wychowawcze – umiejętność współpracy w zespołach

Miejsce – Kręgielnia RIO w Kołobrzegu

Klasa – 4-6

Ilość osób – 32

Czas – 2 x 45 min

Pomoce; sprzęt do gry w kręgle

Temat: Nauka gry w kręgle

Tok lekcji

Zadania

Czas

Uwagi org – metod.

Część 1

Organizacja grupy

Rozgrzewka;

Zbiórka grupy, podanie zadań lekcji, sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć

P. W. – stojąc w rozkroku;

– skręty głową w prawo i w lewo

– skłony głowy w przód i w tył

– krążenia RR w przód z równoczesnym ugięciem NN

– krążenia RR w tył z równoczesnym ugięciem NN

– opad T w przód i wymachy RR na boki

– krążenia nadgarstków

– krążenia bioder w prawo i w lewo

– krążenia kolan w prawo i w lewo

– skłony T w przód i w tył

– skłony T w prawo i w lewo

P.W – stojąc w rozkroku RR wyprostowane przed sobą ;

– przysiady

– przenoszenie ciężaru ciała z nogi na nogę z równoczesnym wspięciem na palce stopy

– ćwiczenia z mocowaniem w parach

– ćwiczenia izometryczne RR

Zabawa – każdy z uczniów ma jeden rzut, podczas którego jego kula powinna pokonać dystans toru szybciej od pozostałych

15 min

3 min

ćw.

x 8

powt.

Dwuszereg

w luźnej gromadce, twarzą do n-la

w parach

w 4-kach

Metoda zabawowa klasyczna

Część 2

Część 3

Instruktarz i pokaz poruszania się podczas rzutu (obsługi kręgielni)

– uczniowie wykonują nabieg i próbę rzutu (bez kuli)

– uczniowie wykonują sam rzut kulą z miejsca

– uczniowie wykonują rzut kulą z marszu

– uczniowie wykonują rzut kulą z nabiegu

Omówienie poznanej techniki, omówienie popełnianych błędów oraz przedstawienie przepisów gry.

Uczniowie dzielą się na grupy 8 osobowe

– gra właściwa w kręgle

Uczniowie wykonują dowolne ćwiczenia rozciągające

Zbiórka. Sprawdzenie stanu grupy, krótkie omówienie zajęć, wyróżnienie najlepszego wyniku, wyprowadzenie uczniów z kręgielni.

30 min

3 min

5 min

6 min

6 min

6 min

4 min

40 min

3 min

2 min

Luźna gromadka twarzą do nauczyciela

Link do strony ;

 https://www.facebook.com/photo.php?fbid=256766234496522&set=pcb.256766697829809&type=1&theater

Rok Szkoły w Ruchu

opis zadań do obszaru 3

Edukacja zdrowotna (obszar nr 3)

Zadanie dla nauczycieli wychowania fizycznego i nauczycieli edukacji przedszkolnej: Napisanie dwóch scenariuszy zajęć dotyczących roli aktywności ruchowej w życiu, wraz z dokumentacją foto/wideo z ich realizacji na lekcji wychowania fizycznego/aktywnych zajęciach wychowania przedszkolnego;

SCENARIUSZ ZAJĘĆ – Luty miesiącem zdrowia – Prezentacja Multimedialna

Cel ogólny – Uświadomienie uczniom ogromnej roli aktywności fizycznej w ich życiu oraz przedstawienie zasad zdrowego odżywiana przy pomocy prezentacji multimedialnej.

Cele szczegółowe – po zakończeniu zajęć uczeń powinien;

  • odróżniać podstawowe pojęcia aktywności fizycznej tj ; siłą i szybkość, gibkość i wytrzymałość

  • znać rodzaje codziennych ćwiczeń

  • znać pozytywne prawidłowego odżywiania i negatywne skutki błędów żywieniowych

Czas trwania – 45 min

Uczestnicy – uczniowie SP Czernin klas 1-6

Przebieg zajęć –

  1. Burza mózgów „ Z czym kojarzy Ci się aktywność fizyczna?”

W tej części uczniowie poprzez zgłoszenie próbują odpowiedzieć na zadane pytanie. Po pogadance nauczyciel przedstawia podstawowe pojęcia związane z aktywnością fizyczną oraz podaje po jednym rodzaju ćwiczeń fizycznych – 15 min

  1. Uczniowie dzielą się na 2 grupy. 2 z nich dyskutują między sobą na temat pozytywnych skutków aktywności fizycznej oraz negatywów złej diety życia. Pozostałe dwie debatują w grupach na temat negatywnych skutków braku aktywności fizycznej oraz pozytywów płynących z prawidłowego odżywiania się. Następnie z każdej grupy wybierana jest para przedstawicieli grupy i na forum omawiane zostają zadane tematy przy wsparciu każdej z grup. – 15 min

  2. Wyświetlenie prezentacji multimedialnej na temat zdrowego trybu życia. – 10 min

  3. Krótkie podsumowanie tematu przez nauczyciela – 5 min

Środki dydaktyczne – tablica, komputer i rzutnik.

Link do strony;

http://spczernin.pl/luty-miesiacem-zdrowia-2/

https://www.facebook.com/spczernin.fotograficznie/media_set?set=a.1439908539576623.1073741866.100006724714326&type=1

Scenariusz zajęć – Gimnastyka korekcyjna najmłodszych

Celem tych działań było uświadomienie uczniom potrzeby ruchu oraz ukazanie, że zajęcia z gimnastyki wcale nie muszą być nudne. Prowadzący nauczyciel tak dobrał ćwiczenia by sprawiły wiele radości uczniom oraz przyrządy by były bardzo kolorowe i innego przeznaczenia niż jakich używamy na co dzień na zajęciach ruchowych. Zajęcia były poprzedzone pracą na świetlicy szkolnej, kiedy to uczniowie odbijali na kartkach papieru kształt własnej stopy. Uzyskany zarys był omawiany pod kątem wad postawy a w tym wypadku płaskostopia i z groźbami wynikającymi z braku aktywności fizycznej. Po tych zajęciach uczniowie wzbogacenie o tą wiedzę o własnym ciele udali się na zajęcia wychowania fizycznego.

Temat – Zwariowana gimnastyka

Zadania szczegółowe –

  • umiejętności – doskonalenie utrzymania prawidłowej postawy ciała, oddychanie torem brzusznym,

  • psychomotoryka – wzmacnianie gorsetu mięśniowego, kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej

  • wiadomości – stosowanie zasad bezpieczeństwa w czasie zajęć, świadomość potrzeby ruchu

  • działania wychowawcze – umiejętność współpracy w zespołach

  • ścieżki edukacyjne – edukacja prozdrowotna- higiena osobista

Miejsce – sala gimnastyczna SP Czernin

Klasa – 1-3

Ilość osób – 14

Czas – 45 min

Pomoce ; przyrządy do gimnastyki korekcyjnej tj. klocki korekcyjne, ławki, laski gimnastyczne i materace oraz drabinki.

Temat: Zwariowana gimnastyka

Tok lekcji

Zadania

Czas

Uwagi org – metod.

Część 1

Organizacja grupy

Rozgrzewka;

Część 2

Część 3

Zbiórka grupy, podanie zadań lekcji, sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć

Przygotowanie kartek wcześniej wykonanych z obiciem własnej stopy

P. W. – stojąc w rozkroku;

– skręty głową w prawo i w lewo

– skłony głowy w przód i w tył

– krążenia RR w przód z równoczesnym ugięciem NN

– krążenia RR w tył z równoczesnym ugięciem NN

– opad T w przód i wymachy RR na boki

– krążenia nadgarstków

– krążenia bioder w prawo i w lewo

– krążenia kolan w prawo i w lewo

– skłony T w przód i w tył

– skłony T w prawo i w lewo

P.W – stojąc w rozkroku RR wyprostowane przed sobą ;

– przysiady

– przenoszenie ciężaru ciała z nogi na nogę z równoczesnym wspięciem na palce stopy

1 – Ćwiczenia równoważne w parach –

uczniowie dobierają się w paru- równi wagą i wzrostem. Jeden z nich będą w klęku podpartym jest bazą oparcia dla drugiego, któy ma wykonać na jego grzbiecie ćw równoważne „ samolot”. Następnie zmiana

2 – j/w – jeden z ćwiczących próbuje przejść dookoła tułowia osoby współćwiczącej nie dotykając przy tym podłoża. Następnie zmiana

3- wyścigi ślizgiem po ławkach. Uczniowie podzieleni są na 2 drużyny. Każdy z nich ma za zadanie podciągnąć się ślizgiem po ławce przy użyciu siły RR. Wygrywa drużyna, która wcześniej ukończy zadanie

4 – „Wężowa Droga” – zabawa korekcyjna – uczeń musi przebyć drogę ułożonych w kształt węża utrzymując przy tym prawidłową postawę ciała i równowagę

Uczniowie wykonują zwisy bierne na drabinkach.

Zbiórka omówienie tematu, czyli roli aktywności fizycznej w naszym życiu, stworzenie wystawy z kartek z odbiciem spoty na holu szkolnym

Pożegnanie

15 min

3 min

ćw.

x 8

powt.

5 min

5 min

5 min

5 min

10 min

Dwuszereg

w luźnej gromadce, twarzą do n-la

ćwiczenia w parach na materacu

podział na drużyny

w luźnej gromadce uczniowie przy pomocy burzy mózgów odpowiadają na zadane pytania przez n-la

Przywieszanie kartek z odbiciem stopy na holu szkolnym

Link do strony

http://spczernin.pl/gimnastyka-korekcyjna-najmlodszych/

Turniej RUCH TO ZDROWIE

Turniej był podzielony na część teoretyczną, gdzie należało wykazać się wiedzą na temat zdrowia oraz część praktyczną. Pierwsza część polegała na rozwianiu testu o tematyce zdrowia, ruchu, zdrowego odżywiania się, odpowiedniego ubioru i higieny ciała. W tej ostatniej części należało wykazać się niezłą sprawnością fizyczną. Z hasłem na ustach „W zdrowym ciele zdrowy duch” zawodnicy zmagali się w konkurencjach by zdobywać dla swoich drużyn punkty. Głównym celem akcji było ukazanie potrzeby ruchu oraz promowanie zdrowego aktywnego stylu życia

Miejsce – Szkoła Podstawowa w Gościnie (sala gimnastyczna)

Liczba uczestników – 12 osób z klasy 4

Cel – promocja zdrowia , konfrontacja 4 szkół wiedzy uczestników na temat zdrowia.

Czas – 90 min.

Część wstępna Przywitanie zawodników i oficjalne otwarcie zawodów sportowych  

Prelekcja na temat aktywności ruchowej i jej rola w życiu człowieka

 

Omówienie regulaminu zawodów oraz zasad punktacji

 

Część główna Zadanie 1 Rozwiązanie testu

 

Zadanie 2

Konkurencje sportowe

 

Część końcowa Podanie wyników turnieju  

Wręczenie nagród

 

Prezentacja dekoracji o tematyce zdrowia

 

Zakończenie turnieju

Link do strony

http://spczernin.pl/turniej-zdrowia/

Rok Szkoły w Ruchu

opis zadań do obszaru 4

  • kwalifikacje i doskonalenia nauczycieli (obszar nr 4)

Zadanie dla nauczycieli wychowania fizycznego i nauczycieli edukacji przedszkolnej: Udział nauczycieli wychowania fizycznego i wychowawców edukacji przedszkolnej w planowanych szkoleniach placówek doskonalenia nauczycieli (PDN) i ośrodków doskonalenia nauczycieli (ODN) o tematyce zdrowotnej/ruchowej;

Temat szkolenia ; Badminton – wprowadzenie do szkolenia technicznego zgodnie z zasadami zdrowia i bezpieczeństwa ucznia.

Miejsce – gimnazjum nr 3 w Kołobrzegu

Data – 23 październik 2013r

Organizator – Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie i Zachodniopomorskie Związek Badmintona

Nauczyciel biorący udział w szkoleniu ; N-l Wychowania Fizycznego mgr Łukasz Jagła

Link do strony;

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=261415344031611&set=a.109773089195838.16797.100004894411391&type=1&theater

Rok Szkoły w Ruchu

opis zadań do obszaru 5

pozalekcyjne zajęcia sportowe (obszar nr 5)

Zadanie dla nauczycieli WF: Przeprowadzenie trzech udokumentowanych (dokumentacja foto/wideo) akcji związanych z aktywnością ruchową, nieodbywających się w czasie trwania zajęć szkolnych (np. popołudniowa wycieczka na basen lub lodowisko, weekendowy bieg przełajowy itp.);

Akcja Polska Biega

Link do strony

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=261109437395535&set=a.109773089195838.16797.100004894411391&type=1&theater

Treningi UKS

Link do strony

http://spczernin.pl/treningi-uks/

Czas wolny – Tenis

link do strony –

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=261131937393285&set=a.211330512373428.1073741846.100004894411391&type=1&theater

Rok Szkoły w Ruchu

opis zadań do obszaru 7

Zadanie dla nauczycieli wychowania fizycznego i nauczycieli wychowania przedszkolnego: indywidualne wsparcie nauczycieli wychowania fizycznego i nauczycieli wychowania przedszkolnego w celu zachęcenia uczniów i wychowanków do podejmowania aktywności fizycznej: odkrywamy pasje, zainteresowania i talenty (dokumentacja foto/wideo, opis);

Dzień Odkrywców Talentów – Szkoła Odkrywców talentów.

Dzień odkrywców talentów jest to impreza szkolna mająca swoją pierwszą edycję 21 marca 2013r. Jest ściśle powiązana z nadanym tytułem naszej szkole tj. „Szkoła odkrywców Talentów”. W ten dzień wszyscy uczniowie mogą zaprezentować swoje talenty – recytatorskie, sportowe, plastyczne, matematyczne i językowe. . Celem owej imprezy jest podsumowanie dydaktyczno-wychowawczych osiągnięć pracy szkoły i samych uczniów oraz inspirowanie uczniów do dalszego rozwijania swego talentu i pasji jak także do integracji środowiska szkolnego.

Link do strony;

http://spczernin.pl/dzien-odkrywania-talentow/

http://spczernin.pl/szkola-odkrywcow-talentow-i-klinika-sportu/

Rok Szkoły w Ruchu

opis zadań do obszaru 8

aktywność w gronie rodziny (obszar nr 8)

Zadanie dla nauczycieli wychowania fizycznego i nauczycieli edukacji przedszkolnej i/lub dyrektorów szkół i przedszkoli: Zorganizowanie imprezy z udziałem najbliższych członków rodziny uczniów, np. Rodzinnego Dnia Sportu, Aktywnego Dnia Babci i Dziadka w szkole/przedszkolu itp.;

Piknik Rodzinny ;

  • link do strony – http://spczernin.pl/piknik-rodzinny-2/

  • http://spczernin.pl/piknik-rodzinny

WOŚP –

link do strony – http://spczernin.pl/wosp-2/

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1429796153921195&set=a.1429795543921256.1073741860.100006724714326&type=1&theater

Sportowe zakończenie roku szkolnego

link do strony –

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=241221956050950&set=a.109773089195838.16797.100004894411391&type=1&theater